Alegeti super-masina favorita

luni, 17 martie 2008

Istoria Mercedes

Mercedes
Mercedes galerie foto/video


Anul 1901 poate fi considerat drept an de debut al automobilului modern si aceasta datorita unui nou tip de automobil ce aparea atunci, denumit de constructorii sai Mercedes. Aceasta
masina a fost conceputa si realizata de catre un exceptional inginer, W. Maybach, care multi ani a stat in umbra unui alt nume celebru, Gotlieb Daimler.

Dupa decesul lui Daimler, Maybach a trecut la conducerea uzinelor Daimler din orasul Cannstadt, linga Stuttgart. Cu aceasta ocazie, acesta lua decizia de a nu mai fabrica automobile sub denumirea Daimler, influentat fiind in primul rind de bancherul Jellinek, unul dintre principalii actionari ai firmei.

Acesta, dupa ce i-a argumentat ca Daimler are o rezonanta germana ce nu va avea succes in strainatate, i-a propus ca atit firma cit si
produsele sa preia numele fiicei lui, pe care o chema Mercedes.

Inca din 1887 Jellinek a cumparat o masina de la Daimler, cu care a facut senzatie la Nisa, in Austria. Fiind un pasionat de automobile, participa la o cursa cu masina sa Daimler sub pseudonimul Mercedes, pe care de altfel a cistigat-o.

Dupa acest succes, Jellinek a cumparat 36 de automobile,
comanda enorma pentru acele timpuri, pe care le-a desfacut, de asemenea, sub numele de Mercedes.

Emblema marcii Mercedes este bine cunoscuta: o stea cu trei raze care are urmatoarea istorie: fii lui Daimler, care i-au urmat tatalui lor la conducerea uzinei, si-au amintit de o carte postala pe care acesta a expediat-o acasa si pe care a aratat locul unde lucra prin desenarea unei stele cu trei raze, precizind ca “va veni o zi cind aceasta stea se va ridica deasupra intregii sale opere”. Iar acest lucru s-a intamplat, intr-adevar.

Astazi, la mai bine de o suta de ani de la infiintarea companiei, automobilele Mercedes sunt un etalon al fiabilitatii si luxului. Toate celebritatile pamantului au avut la un moment dat un Mercedes.

Chiar si regretata cantareata Janis Joplin isi dorea in 1971 unul, inchinandu-i chiar o melodie denumita sugestiv “Mercedes-Benz”, iar lista poate continua la nesfarsit: John Lennon, sahul Iranului, Papa de la Roma, Nicolae Ceausescu, Madonna...

1885 - Triciclul Benz– Cu aceasta tricileta construita de Karl Benz a inceput epopeea mondiala a automobilului. Aceasta inventie avea patentul german nr. 37435, fiind inregistrat ca primul vehicul autopropulsor cu motor cu ardere interna.

Triciclul era actionat de un motor orizontal amplasat in partea din spate ce dezvolta o putere maxima de 0.7 CP iar transmisia se facea prin lant. Cu toate ca era o constructie primitiva, tricicleta Benz avea un sasiu de o conceptie originala, nefiind imprumutat de la trasurile cu cai, fapt considerat absolut necesar de constructorii “rotilor care fug singure” din secolul al XIX-lea.

Oamenii se amuzau de creatia lui Benz, apreciind-o drept o curiozitate tehnica, pana cand in sustinerea constructorului a venit sotia sa. Aceasta, a plecat in secret, impreuna cu cei doi copii in vizita la rude in orasul vecin. Pe drum ea a trebuit sa cumpere benzina de la ...farmacie, unde se gasea pe post de medicament.

1900 – Primul Mercedes – Aparitia acestui model a coincis in mod simbolic cu inceputul noului secol. Primul Mercedes a trasat granita intre masinile moderne si nastrusnicele prototipuri ale secolului XIX.

Solutia tehnica adoptata pe acest Mercedes avea sa dainuiasca in timp: motorul era amplasat in fata iar tractiunea se facea pe rotile din spate. Considerat avangardist la acea vreme, acest vehicul a fost intampinat cu neincredere de conducerea Daimler.

Insa, situatia a fost salvata de Emil Jellinek, cel care cumpara 36 de bucati, cu conditia ca acestea sa poarte numele fiicei sale, Mercedes.

1929 - Mercedes-Benz SSK – Acesta este stramosul actualelor super-masini. SSK erau initialele “Super Sport Kompressor” iar in regim de mers normal vehiculul nu se deosebea de cele existente. Insa, la apasarea “la podea” a pedalei de acceleratie se declansa compresorul mecanic ce ridica puterea motorul de la 180 CP la 250 CP.

Primele modele erau greu de manevrat deoarece caroseria era montata pe un sasiu inalt iar suspensiile erau cu arcuri lamelare extrem de rigide. Mai tarziu, sasiul a fost curbat, coborandu-se centrul de greutate iar in timpul modificarilor experimentale, un SSK a fost gaurit pentru a-l face mai
usor. Varianta scurta, denumita SSKL a participat cu succes la cursele de viteza.

1936 – Mercedes-Benz 260 D – Acest impozant “Merx” a devenit un capitol important in istoria automobilului datorita literei D de la sfarsitul denumirii. Era primul automobil diesel de serie din lume si a ramas singurul o perioada lunga de vreme, pana la inceputul anilor ’60.

Melancolic si zgomotos, dar economic si longeviv, 260 D a devenit in scurt timp favoritul taximetristilor europeni. Chiar si in anii ’30 Mercedes-urile diesel functionau ireprosabil 500.000 km fara reparatii capitale.

1936 – Mercedes-Benz 540 K – Pe buna dreptate este considerat unul dintre cele mai frumoase automobile din lume. Acest Mercedes se adresa cu precadere artistocratilor si reprezentantilor celui de al treilea Reich. Pe atunci exportul de masini era mai degraba o exceptie decat regula.

Cu toate acestea, datorita calitatilor sale, 540 K a reusit sa devina o “exceptie”, fiind apreciat in mod deosebit la Hollywood, unde in anii ’30 dotarea cu un 540 K era considerata ca necesara pentru intrarea in cercul “alesilor” cinematografiei americane.

“Masina nu merge, ci aluneca fara pic de zgomot” – asa si-a descris impresiile dupa test-drive corespondentul revistei “Motor Sport”. Motorul avea 8 cilindri in linie si o capacitate de 5.4 l. Cand se apasa pe acceleratie, compresorul mecanic ridica puterea de la 115 CP la 180 CP.

Vitezometrul era gradat pana la 200 km/h, ceea ce pentru vremurile de atunci era echivalentul actual al cifrei 350...
1953 – Mercedes-Benz 180 – 180 este considerat stramosul tuturor modelelor actuale Mercedes-Benz. Designul grilei radiatorului avea sa ramana acelasi pana in prezent, chiar daca a fost restilizat pe parcurs.

Memorabil este faptul ca 180 este primul automobil echipat cu un sistem de protectie pasiva, la impactul frontal, capota motorului fiind proiectata astfel incat sa absoarba o buna parte din soc.

1953 – Mercedes-Benz 300 SL – Considerata la vremea respectiva o adevarata masina “de vis”, acest Mercedes era echivalentul actualelor super-masini. Usile, cu deschiderea spectaculoasa pe verticala nu asigurau un acces usor, drept pentru care volanul se plia pentru a facilita urcarea si coborarea.

Motorul cu 6 cilindri si 215 CP avea un caracter de-a dreptul exploziv si, impreuna cu designul neobisnuit al caroseriei a facut multi potentiali cumparatori sa se razgandeasca pe motiv ca ii speria. Perfect adevarat, pentru ca 300 SL atingea o viteza maxima de 260 km/h, un record pentru automobilele de strada de atunci.

In premiera, motorul era echipat in locul clasicelor carburatoare cu un sistem de injectie a benzinei.

1963 – Mercedes-Benz 230 SL/SLC – In locul “salbaticului” predecesor, cei de la Mercedes au lansat un model “imblanzit”, confortabil. Cei 150 CP ajungeau pentru o plimbare rapida, fara a-i supune unor riscuri inutile pe ocupanti.

Era, mai degraba, un model de parada, foarte apreciat de americani. Usile se deschideau normal, pe orizontala, iar caroseriei decapotabile i se putea monta un acoperis metalic, putand fi condus in conditii bune si pe timp de iarna.

1964 – Mercedes-Benz 600 – “Mercedesul cu trei usi”, o adevarata masina regeasca, a fost folosita pentru protocol de multe celebritati ale planetei. Jonh Lennon, grecul Onasis si dictatorii Ceausescu si Mao Tze Dun au fost incantati de serviciile lui 600.

Cea mai apreciata a fost varianta Pullman, ce avea caroseria alungita si era echipata cu bar, radio, televizor, aer conditionat, scaune electrice si multe alte accesorii ce nu se mai intalneau pe alte masini de lux, nici chiar la Rolls-Royce.

Mercedes 600 era si cea mai rapida limuzina la acea vreme, motorul V12 de 6 litri si 250 CP asigurandu-i o viteza maxima de 205 km/h. La incheierea productiei, in 1981, revista “Auto Motor und Sport” titra: “nu demult s-a terminat productia celui mai extraordinar automobil din lume”.

1965 – Mercedes-Benz W 114/115 – Parintele clasei E, acesta era cel mai accesibil Mercedes la acea vreme. Designul simplu si elegant, cu memorabilele faruri verticale l-a facut o legenda. Multe exemplare circula si astazi in toata lumea, in special in tarile lumii a treia unde indeplineste nu usoara munca de taxi.

1971 – Mercedes-Benz 350 SL – Atunci cand debuta acest model nimeni nu credea ca va rezista 18 ani, pana in 1989. Foarte iubit de americani, Mercedes 350 SL era puternic, confortabil si rapid. Motorul V8 de 3.5 l si 200 CP asigura o viteza de 210 km/h, comparabila cu cea a modelelor Ferrari de atunci. Unul dintre primele exemplare a fost comandat de catre Nicolae Ceausescu pentru fiica sa Zoe.

1979 – Mercedes-Benz G – Realizat in colaborare cu Steyr-Puch, primul Mercedes de teren s-a “nascut” la ideea sahului Iranului, Mohammed Reza Pahlavi.

Acesta, fiind actionar la firma germana, s-a hotarat sa-si doteze armata cu astfel de automobile, insa militarii iranieni nu au apucat sa guste din farmecul tehnologiei germane pentru ca sahul a fost inlaturat de la putere de fudamentalistii islamici. Insa, Mercedes G a devenit repede apreciat pentru calitatile sale off-road si pentru interiorul luxos, productia sa continuand si astazi.

1979 – Mercedes-Benz 500 SEL- Debutul acestui model a starnit o adevarata furtuna. “Este un Mercedes?” – se intrebau ziaristii. Cu o forma aerodinamica, spoilere din plastic si absenta aproape totala a cromului acest model se distanta de linia conservatoare adoptata pana atunci de Mercedes. Era limuzina la moda in acea vreme si a fost masina oficiala a multor presedinti de stat.

1982 – Mercedes-Benz 190 – In anii ’80, Mercedes avea un concurent puternic in persoana lui BMW. Cei care nu-si puteau permite un Mercedes, mai cu seama tinerii, isi cumparau un BMW seria 3, masina ce avea caracteristici comparabile cu ale unui Mercedes.

Venit in intampinarea acestora, Mercedes a lansat modelul 190, “baby-Mercedes”, cum l-au alintat americanii, automobil ce oferea un confort si performante identice cu cel al modelelor superioare.

1996 – Mercedes-Benz SLK- Initial prezentat sub forma de prototip, Mercedes-ul cu “dubla personalitate” a devenit repede o masina de succes. Acoperisul metalic ce se plia electric in portbagaj ii permitea posesorului sa aiba, practic, doua automobile intr-unul singur: un coupe si un cabriolet.

1997 – Mercedes-Benz ML – Mercedes-ul american: aceasta notiune a devenit reala odata cu deschiderea noii fabrici Mercedes-Benz din SUA. Piata americana a fost intotdeauna importanta pentru Mercedes iar interesul aratat de americani pentru SUV-uri i-a determinat pe germani sa lanseze modelul ML, un automobil conceput dupa preferinta yankeilor si care nu aminteste cu nimic de Mercedes-ul G.

1997 – Mercedes-Benz A-Klasse – La inceputul anilor ’90 circula in presa zvonul ca Mercedes pregateste un model cu totul neobisnuit, care sa faca parte din asa-zisa “clasa Golf”.

Se spunea ca va fi o copie in miniatura a modelelor superioare realizate de Mercedes insa surpriza a fost de proportii: A-Klasse era un minivan cu motorul amplasat sub podea si cu un interior demn de “business-class”.

2000 – Mercedes-Benz C Sport-Coupe – Primul hatchback cu stea pe capota a fost lansat dupa ce BMW a inregistrat un succes notabil cu Seria 3 Compact.


Mercedes
Mercedes scurt istoric
Mercedes galerie foto/video

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Daca vrei sa castigi peste 2000 de lei click mai jos!

Masini de lux! Masini! Jocuri cu masini! Banere