Alegeti super-masina favorita

joi, 14 februarie 2008

Jaguar scurt istoric

Jaguar
Jaguar scurt istoric
Jaguar galerie foto/video





La sfarsitul lui octombrie, 2001, Jonathan Browning a demisionat din functia de Director General si a fost succedat de Mike Beasley, cel care indrumase productia Jaguar inca din primele zile ale privatizarii. Printr-o actiune destinata maximizarii sinergiei celor trei marci britanice de lux din sectorul Premier Automotive Group, a fost instituita o comisie care sa supravegheze activitatile marcilor Jaguar, Aston Martin si Land Rover. Presedintele Land Rover, Bob Dover, care fusese responsabil cu proiectul XK8 in timpul activitatii sale de la Jaguar, a fost numit seful comisiei.




Luna decembrie a anului 2001 a debutat cu progrese importante ale gamei S-TYPE, care a suportat transformari majore ale sasiului, inclusiv suspensii frontale noi si suspensii spate modificate. Caroseria era mai usoara si mai rigida, si pentru prima oara exista o versiune R a masinii. S-TYPE era acum disponibil intr-o versiune largita a motorului XK8, cu o capacitate de 4.2 litri. Versiunea R era acum echipata cu un compresor de supraalimentare, si in aceasta forma motorul putea ajunge la nu mai putin de 390 CP, S-TYPE R devenind astfel cel mai rapid sedan din acea vreme. Un alt element nou la modelele de 4.2 litri era frana de mana electronica, actionata printr-un buton aflat pe tablia de motor si nu printr-o parghie care sa se inalte din podea. Productia totala a anului 2001 a depasit 100,000 unitati, ceea ce era un eveniment decisiv pentru companie. Gama extinsa X-TYPE si gama imbunatatita S-TYPE au facut ca aceasta cifra sa constituie in anul 2002 o tinta care putea fi usor depasita.




La inceputul anului 2002, Jaguar a anuntat ca urma sa organizeze o importanta colectie de masini de epoca, asemanatoare cu cea organizata de trustul Jaguar Daimler Heritage, in Statele Unite ale Americii. Pentru a se intitula `Jaguar Heritage`, colectia trebuia sa etaleze masini relevante pentru dezvoltarea brandului Jaguar pe cele mai largi piete de export ale sale. Intentia era ca aceste automobile sa constituie un memento al bogatei traditii Jaguar si sa fie la dispozitia dealerilor din America de Nord pentru a fi etalate in expozitii.




In luna aprilie, Dr Wolfgang Reitzle a demisionat din postul de Presedinte al Premier Automotive Group, pentru a prelua o functie de conducere in industria germana. Noul Presedinte al grupului a devenit Mark Fields, fostul director al corporatiei Mazda Motors.




Salonul Auto de la Paris, care a avut loc in septembrie, a marcat dezvaluirea unui sedan nou-nout si avansat din punct de vedere tehnic care a inlocuit modelul XJ8 existent. Avand numele de proiect X350, noul XJ marcheaza o evolutie majora nu doar pentru Jaguar, ci si pentru industria auto, fiind prima masina de serie care intrebuinteaza aluminiu la majoritatea componentelor sale.




Aluminiul este un material care creeaza probleme unice inginerilor, dar totodata ofera avantaje unice pilotului si proprietarului. Inginerii de la Jaguar au fost hotarati sa invinga problemele pe care le-au intampinat in procesul creearii unei masini care sa faca uz de tehnologia secolului XXI in totalitate. Structura de rezistenta a caroseriei, executata exclusiv din aluminiu presat, turnat sau extrudat, are ca particularitate adoptarea pentru prima data in industria auto a unor solutii tehnologice preluate din industria aeronautica: imbinarea elementelor structurale atat prin nituire - folosindu-se nituri autoperforabile - cat si prin lipirea pe baza de adezivi epoxidici speciali. Folosirea intensa a aluminiului a facut ca XJ sa fie mai usor cu 200 kg decat modelul pe care il inlocuia, in pofida faptului ca noul sedan era mai lung, mai inalt si mai spatios decat precedentele sale, creand mai mult spatiu liber de trecere la tavan, spatiu pentru picioare si pentru umeri. Pe langa faptul de a fi cu 40 % mai usoara decat cea a modelului XJ anterior, caroseria noii masini este cu 10-15 % mai rigida, ceea ce constituie o imbunatatire a rezistentei si a manevrabilitatii.




Noua masina este mecanizata de motorul V8 de 4.2 litri, atat in varianta supraalimentata cat si in cea cu aspiratie naturala. In plus, exista versiuni cu motor V8 de 3.5 litri sau V6 de 3.0 litri. Toate motoarele sunt dotate cu transmisie automata cu sase viteze. Suspensia pneumatica autoreglabila este o alta inovatie, si constituie o dotare standard la toate modelele, alaturi de sistemul CATS. Masina prezinta o gama larga de elemente tehnologice si electronice, inclusiv sistemul stabilitatii dinamice - Dynamic Stability Control, Adaptive Cruise Control cu alarma anticipata, si sistemul Jaguar Adaptive Restraint, introdus initial la modelul XK8, care adapteaza desfasurarea air-bag-urilor conform cu statura si pozitia pasagerilor.




Proiectat pentru a fi o masina de lux, postura, proportionarea, si proprietatile sale dinamice evidente ii confera o reala prestanta. XJ-ul din aluminiu este cea de-a saptea generatie de Jaguar care poarta sigla XJ. Prima generatie a fost in anul 1968. In perioada cand noua masina s-a lansat pe piata, in primavara anului 2003, fusesera produse un numar de 800,000 de modele XJ.




Este interesant de observat faptul ca, in timp ce noul sedan se lansa in show-room-uri, X-TYPE sarbatorea vanzarea primelor 100,000 unitati.




In martie 2003, Alteta Sa Regala, Printesa Ana, a inaugurat o noua statie terminus la uzina Castle Bromwich. Noul punct terminus va servi drept centru de incarcare al masinilor destinate exportului, evitandu-se astfel sistemul de cai ferate supraincarcat al Marii Britanii.




La jumatatea anului 2003 Mike Beasley a renuntat la postul de Director General si a fost inlocuit de Mike Wright. Mike Beasley se alaturase firmei Jaguar in anul 1974 ca director de produs si responsabil cu constructia de masini a fabricii. A fost promovat succesiv, devenind director al uzinei, sef de productie, iar in 1999, Director Executiv al departamentelor de productie si constructie de masini. A fost numit Director General in octombrie 2001.




In iunie 2003, printr-o instiintare facuta de Ford si de Peugeot Citroen - Franta, s-au pus in circulatie informatii despre doua motoare noi, diesel, care vor fi utilizate de Jaguar la primele sale automobile cu motorizare diesel. Cele doua motoare construite prin eforturile comune ale echipelor celor doua companii (americana si franceza), erau: un propulsor de 2.0. litri, cu patru cilindri, care constituia o alternativa la motorul cu benzina de 2.0 litri al modelului X-TYPE, si un V6 alimentat turbo, de 2.7 litri, care urma sa fie introdus la seria S-TYPE in anul 2004.

Ambele motoare utilizeaza cea mai recenta tehnologie diesel cu rampa comuna si au fost special proiectate pentru a satisface solicitarile cumparatorilor de masini de lux, printre care se numara zgomotul redus, si condusul echilibrat. Prin echilibrul, cuplul inalt de torsiune si consumul redus de combustibil al motoarelor diesel, ele au avut succes in Europa, iar politica de extindere a companiei Jaguar a facut din optiunea diesel un element important al tehnicii de vanzare.




In vara anului 2003, atractia centrala a fost un nou automobil sport cu motor Jaguar. Fostul pilot de curse si actualul promotor de masini sport, Jonathan Palmer a prezentat modelul JP1, o masina de curse destinata sa creeze soferilor obisnuiti senzatia conducerii unei reale masini de competitie, pe un circuit inchis. Construita in stilul masinilor de curse tip Le Mans, JP1 este mecanizata de un motor V6 de 3.0 litri, similar cu cel folosit la X-TYPE. Motorul a fost modificat de Cosworth, firma care livreaza companiei Jaguar motoare pentru cursele de Formula 1, cu scopul de a imbunatati performanta si torsiunea. JP1 este o masina cu tractiune spate, cu motorul dispus pe mijloc, si o cutie de viteze cu sase trepte secventiale, ca la masinile de curse. Are suspensii pe deplin reglabile, montate pe un sasiu construit din tubulatura din otel iar caroseria este din fibra de sticla. Cantarind doar 650 kg, JP1 poate accelera de la zero la 60 mph, in doar 3.6 secunde. Fiind o veritabila masina de curse, JP1 a fost construita exclusiv pentru a fi condusa pe pista amenajata la autodromul lui Jonathan Palmer, de langa Bedford, unde cei pasionati pot testa masini de curse foarte performante in conditii controlate.




In timp ce automobilele erau probate pe acest autodrom privat, Jaguar isi amenaja propria pista pe unul din cele mai renumite circuite de curse din lume, la Nürburgring, in Germania. Desi acest ecartament lung de 14.2 mile nu se mai foloseste la marile curse internationale, 'Ring' a devenit o pista de testare de categorie superioara, folosita de majoritatea producatorilor. Testarea prototipurilor pe sutele de curbe, urcusuri si coborasuri ale acestui drum legendar permite inginerilor sa experimenteze masinile in conditii extreme care nu ar putea fi niciodata reproduse pe drumurile normale, cu trafic obisnuit si reguli de circulatie. Prin amenajarea propriului atelier si a propriei piste in Germania, Jaguar exploateaza la maximum beneficiile pe care le ofera autodromul de la Nürburgring.




Salonul Auto de la Frankfurt, din septembrie, 2003, a fost o importanta ocazie de expunere publica pentru Jaguar. Era prima aparitie in lumea mondena a unui model important din gama X-TYPE, si anume X-TYPE Estate, care a marcat, deasemenea, surpriza dezvaluirii unui alt prototip conceput la Advanced Styling Studio, si anume RD-6. A fost lansat X-TYPE Estate, primul break utilitar Jaguar, si in varianta cu motor diesel, ca reactie la schimbarea tendintelor din segmentul de piata in care se incadra X-TYPE. Mai mult de un sfert din vanzarile acestui segment sunt break-uri utilitare, iar clientii Jaguar sunt indreptatiti sa ceara companiei un automobil care sa combine spatiozitatea si adaptabilitatea acestei caroserii cu acele caracteristici care au determinat succesul lui X-TYPE. Noul Estate era construit dupa tiparul sedanului X-TYPE, dar cu o stilizare si o structura a caroseriei noi, unice, care includea usile din spate si capota. Cu scaunele din spate stranse, X-TYPE Estate ofera mai mult spatiu decat principalii sai competitori germani. Sistemul de tractiune integrala este standard la toate modelele din serie, si sunt disponibile toate tipurile de motoare, incepand cu cel de 2 litri pe benzina si motorina, pana la cele de 3 litri, V6, pe benzina. Configuratia modelului Estate, cu abilitatea lui de a indeplini toate cerintele membrilor unei familii, la care se adauga pretul rezonabil, conduc la concluzia ca privilegiul de a avea un Jaguar este acum la indemana unui numar si mai mare de clienti.




Masina prototip R-D6 a reliefat "noua tendinta a designului" Jaguar. Avea forma unui cupeu cu patru locuri, care se diferentia fata de stilizarea conventionala a coupe-ului prin faptul ca avea patru usi. In afara grilei pentru radiator, care este similara cu cea de la modelul actual S-TYPE si cu cea de la automobilele mai vechi de curse, C si D-TYPE, R-D6 s-a detasat total fata de conceptele stereotipe, consacrate ale marcii. Fiind mai scurt decat XK8, desi are patru locuri, are in dotare roti foarte mari, cu diametrul nu mai mic de 21 inci, iar parte din fata si cea din spate sunt proeminente, accentuand musculozitatea si puterea.

Interiorul se aliniaza la stilul clasic Jaguar, utilizand materiale somptuoase - piele fina si lemn lustruit oglinda - pentru a crea o ambianta primitoare si confortabila. Totusi, materialele si croiala sunt reprezentative pentru secolul al XXI-lea, fiind imbinate intr-o maniera descrisa de directorul de design Ian Callum ca fiind "ultra- contemporana." Erau folosite ornamente si dispozitive de fixare din aluminiu prelucrat, impreuna cu piele neagra si furniruri americane din lemn de nuc negru, finisat, la usi, la pupitrul de comanda si chiar pe podea. Usile din spate sunt prinse in balamale la canturile lor din spate, ca la masinile din anii `30, iar sacul de bagaje este fixat pe lateral, intr-o maniera folosita prima oara la originalul E-TYPE.

Subliniind etosul vizionar aflat la baza proiectului R-D6, motorul este acel V6 diesel supraalimentat de 2.7 litri anuntat la jumatatea anului 2003 si care trebuia sa fie dat in folosinta la modelul S-TYPE din anul 2004. Cuplul de torsiune este mai mare decat cel de la motorul V8 de 4.2 litri, pe baza de benzina, asa incat nu e surprinzator faptul ca R-D6 ar trebui sa poata face trecerea de la zero la 60 mph, in mai putin de sase secunde. Puterea maxima de 239 hp ii confera masinii o viteza de top limitata electronic la 155 mph.




Ulterior, in luna septembrie, au avut loc mai multe schimbari de management, atunci cand s-a retras Bob Dover. Succesorul sau ca Presedinte si Director General la Jaguar si Land Rover a fost Joe Greenwell, care se alaturase echipei Jaguar in urma cu douazeci de ani.

Dupa ce ocupase pozitii executive in vanzari, marketing, comunicare si relatii publice la Jaguar si Ford, s-a intors la Coventry, unde si-a inceput colaborarea cu Jaguar, de pe pozitia de Vice-Presedinte al departamentului Global Marketing la Ford, in Detroit.




Primul nou model al anului 2004 a facut parte din a treia generatie de S-TYPE, fiind lansat la Salonul Auto International Nord-American de la Detroit, din luna ianuarie. Perpetuand imbunatatirile sasiului introduse la sfarsitul anului 2001, noile modificari ale stilizarii incorporate in cea mai recenta iterare a modelului de clasa medie Jaguar, i-au conferit o infatisare mai supla, mai ingrijita, mai puternica. Capota noua, construita din aluminiu in loc de otel, a redus greutatea masinii atat sub aspectul global, cat si in ceea ce priveste distributia greutatii pe partile din fata/ spate, ramanand o mai mica povara pe rotile frontale, ceea ce a imbunatatit echilibrul si manevrabilitatea. Au existat, deasemenea, modificari si la interiorul masinii, una dintre cele mai remarcabile fiind introducerea aluminiului ca alternativa a lemnului, la tabloul de bord al modelelor sport. Scanteierea discreta a metalului usor amintea de modelele Jaguar clasice, cu un aer sportiv, din trecut.

Suspensiile fusesera modificate subtil, dar influenta schimbarilor a fost semnificativa, conferind masinii un plus de confort si de rafinament. Exista in continuare o gama variata de motoare, incepand cu V6 din aluminiu, de 2.5 si 3.0 litri V6, si pana la V8-ul supraalimentat, de la modelul S-TYPE R, dar una din cele mai importante inovatii a fost motorul diesel bi-turbo de 2.7 litri, anuntat anul anterior si disponibil incepand cu luna iunie. Se considera in unanimitate ca aceasta inovatie va creste si mai mult popularitatea lui S-TYPE pe pietele europene.




Doua luni mai tarziu, la Geneva, Jaguar a anuntat inca o data modernizari de ultima ora, de data aceasta la gama XK. Modelul XK8 coupe si decapotabil a fost imbunatatit continuu de la aparitia sa, mai ales incepand cu anul 2001, iar modelul anului 2004 a prezentat modificari perceptibile la exterior, destinate sa confere masinii o infatisare mai contemporana. Aceasta a constat in revizuirea grilei radiatorului si a sectiunii din spate, la care s-au adaugat noi ornamente, roti si lonjeroane. Impreuna cu imbunatatirile majore ale partii electronice a masinii, introduse in anul 2001, si cu motorul mai puternic, de 4.2 litri, care producea 390 CP in varianta supraalimentata de la modelele XKR, noile trasaturi de stil au adus un suflu nou in segmentul masinilor sport de lux al pietei.




Odata cu venirea primaverii la New York, la salonul auto din acest oras a fost lansat un alt model Jaguar si un nou prototip plin de rafinament. Este vorba de versiunea cu ampatament lung a sedanului XJ cu caroserie din aluminiu. Avand un ampatament cu cinci inci mai lung decat la modelul standard XJ, versiunea cu ampatament lung care a fost pusa in vanzare in toamna anului 2004, le oferea pasagerilor din spate si mai mult spatiu pentru picioare. Cantarind cu doar 24 de kg mai mult decat modelul cu ampatament standard, este, cu toate acestea, cu 200 kg mai usoara decat generatia precedenta XJ. Deasemenea, este considerabil mai usoara decat toti competitorii sai din segmentul sedanelor de lux cu ampatament lung, in pofida faptului ca are cel mai lung ampatament si cea mai mare lungime totala din clasa ei.




Pentru a demonstra potentialul noii game extinse XJ, constructorii Jaguar de la Advanced Design Studio au creat Concept Eight, o masina proiectata, dupa cuvintele Directorului de Design Ian Callum, nu pentru mersul la serviciu, ci pentru "luxul plimbarilor lungi, nocturne, sub cerul liber." Masina e conceputa pentru hedonisti, echipati nu cu laptopuri, ci cu pahare de cristal Waterford pentru sampanie, puse la adapost pentru momente romantice. Nu exista lampi de birou pentru citirea presei financiare, ci doar o lumina difuza, rosiatica, care aduce un plus de intimitate interiorului, si se pierde in aerul nocturn de afara, printr-un plafon de sticla. Si, desigur, din moment ce paharele de cristal sunt inutile fara sampanie, exista un dispozitiv de refrigerare integrat in consola centrala.

Este evident faptul masina este conceputa in avantajul pasagerilor, in special al celor care ocupa locurile luxoase din spate. Dar din moment ce ne referim la un Jaguar, acesta ramane totusi un automobil creat pentru sofer, cu un motor supraalimentat, de 4.2 litri, capabil de o viteza maxima de 155 mph, redusa automat prin tehnologie, pentru a reaminti soferului ca exista anumite limite chiar si la o masina Jaguar.

Lansat la 82 de ani dupa ce tanarul William Lyons si-a inceput afacerea, Concept Eight exemplifica perfect felul cum Jaguar si-a pastrat standardele. Elegant, luxos, puternic, captivant, si doar putin… naravas, nu ar putea fi altceva decat un Jagaur. Sir William ar fi fost de acord.



Bibiana 'Bibie' Boerio a revenit la Jaguar in functia de Director General, in iulie 2004, dupa ce a fost angajata un an ca Director Financiar si de Dezvoltare la compania Ford, Departamentul de Relatii Internationale. Inainte de aceasta, a lucrat ca Vice-Presedinte Executiv si Director Financiar din octombrie 2000, pana in aprilie 2003, ajutand la dezvoltarea, lansarea si implementarea planului de revitalizare a creditelor Ford. Incepand cu august 1995, pana in octombrie 2000, a fost Director Financiar la Jaguar, fiind responsabila cu suportul financiar si strategia de dezvoltare a constructiilor de masini, a productiei si a vanzarilor autovehiculelor Jaguar din sectorul premium, pe mapamond.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Daca vrei sa castigi peste 2000 de lei click mai jos!

Masini de lux! Masini! Jocuri cu masini! Banere